PF DANIEL - COTROCENI

Daca pînă în prezent România de est ( Basarabia ) este contropită parțial  de către Ruși, iată că a venit si rîndul Bisericii Ortodoxe Ruse. Dacă cineva mai speră că Transnistria o să fie parte integrantă a Republicii Moldova, eu personal nu mai sper la aceasta minune odată cu venirea la cîrma eparhiei de Dubăsari, a episcopului Sava, care nici nu deține cetațenia Republicii Moldova însă  deține cetațenia Federației Ruse. De ce nu sa ales un arhiereu din rîndul clericilor locali? Chiar nu avem în Moldova un calugăr vrednic să  fie ridicat la rangul de episcop? Este clar ca aici este un plan bine gîndit al Bisericii Ruse, al Patriarhului Kiril si desigur al Kremlinului. La Mănăstirea Solovki a avut  loc o întîlnire între mitropolitul Vladimir si arhiereii mitropoliei Moldovei cu Patriarhul Kiril. Ca de obicei se spune ca au liturghisit și s-au rugat pentru „sfinta Rusie” dar cred ca la mijloc este alt ceva. Salutându-l pe Mitropolitul Vladimir, Patriarhul Kiril a declarat că „în pofida faptului că moldovenii nu vorbesc o limbă slavă, Republica Moldova este considerată de Patriarhia Rusă partea componentă a Sfintei Rusii, care nu este un concept etnic, sau politic, ci unul spiritual

Nu am stiut pîna în prezent ca Republica Moldova este parte componenta a „sfintei Rusii” ma asteptam de la oricine aceste cuvinte însa nu de la Patriarh. Deci nu etnic și nici politic ci spiritual suntem Ruși. Cît de repede a ieșit la suprafața planul „mitropolitul Vladimir – Pasat”, poate acesta a fost scopul vizitei la manastirea Solovki? Oare arhiereii nostri au primit indicații de la Patriarh cum să lucreze în campania electorala și pentru cine să lucreze? Deci Rușii încearcă să ne facă Ruși pe noi Românii prin biserică. Oare nu cumva Kremlinul pune la cale un plan de a reface Uniunea Sovietică? În această plasă a cazut recent Ucraina, odată cu venirea lui Victor Ianukovici la cîrma statului Ucrainean , relațiile dintre Rusia si Ucraina s-au înbunatațit considerabil. Recent Patriarhul Kiril a oficiat o vizită în Ucraina, unde ia sugerat ideea Patriarhului Filaret să treacă in Patriarhia Moscovei. Patriarhia Kievului este recunoscută oficial de către Patriarhia Constantinopolului. Kremlinul este constient că pentru a supune Ukraina , va trebui mai întîi sa supuna Patriarhia, știind că ei sunt proeuropeni. Pentru a supune Moldova va trebui sa scape de Ghimpu si de mitropolitul Petru. Dar în secolul XXI cred ca supunerea este un vis, care sper sa nu se împlinească.

Patriarhul Kiril nu este la curent ca in Republica Moldova există mitropolia Basarabiei?  adevărata mitropolie, nu aparută peste noapte. Mitropolia Basarabiei a fost creată dupa Marea Unire de la 1918 prin ridicarea Arhiepiscopiei de Chișinău la rangul de mitropolie. Decizia înființării a fost luată în Sinodul Bisericii Ortodoxe Române din 15 noiembrie 1923. Organizarea propriu-zisa s-a facut prin legea de organizare a BOR din 1925. Ahiepiscopul de Chisinau, Gurie Grosu, a fost ridicat la rangul de mitropolit al Basarabiei, pe 21 aprilie 1928. La acea dată, jurisdictia Mitropoliei Basarabiei cuprindea arhiepiscopia Chișinăului, episcopia Hotinului și Bălților și Episcopia Cetății Albe – Ismail.


În timpul ocupației sovietice din 1940-1941, și mai apoi sub regim sovietic din 1944 pana în 1992, Mitropolia Basarabiei și-a încetat activitatea, fiind înlocuită de Eparhia Chișinăului, sub autoritatea Patriarhiei Moscovei și a întregii Rusii. Biserica Ortodoxă Română nu a recunoscut niciodată trecerea Basarabiei sub autoritatea canonică Patriarhiei Ruse.

Ca raspuns la cererile adunării eparhiale din 14 septembrie 1992, Sinodul BOR din 19 decembrie 1992 a hotărât reactivarea Mitropoliei Basarabiei. Dat fiind contextul istoric, ea este acum autonomă și urmează stilul vechi.

Petru Paduraru Mitropolitul Basarabiei
Petru Paduraru Mitropolitul Basarabiei

Petru Paduraru, fostul episcop de Bălți al Mitropoliei Chișinăului a devenit mai întâi locțiitor, și mai apoi, din octombrie 1995, mitropolit al Basarabiei și exarh al plaiurilor, cu drept de jurisdicție extrateritorială asupra românilor ortodocși din diaspora de răsărit.

A fost înregistrată oficial de guvernul Republicii Moldova la 30 iunie 2002. Și-a reactivat mai multe structuri sufragane, dintre care cele mai importante sunt: Arhiepiscopia Chișinăului, Episcopia de Bălți, Episcopia Basarabiei de Sud, Episcopia Ortodoxă a Dubăsarilor și a toată Transnistria. În 1813 Biserica Ortodoxă Rusă şi-a subordonat Românii din spaţiul pruto-nistrean încălcând 2 canoane bisericeşti: canonul 34 apostolic si canonul 8 al Sinodului III Ecumenic de la Efes (din anul 431). Acestea prevăd că eparhiile se întemeiază şi funcţionează pe baza principiului etnic şi garantează neamestecul unei eparhii în treburile altei eparhii.

În 1813, biserica rusă şi-a asumat ortodocşii din spaţiul pruto-nistrean, creştinii moldoveni care făceau parte din Mitropolia Moldovei. Din această cauză pretențiile Patriarhiei Rusiei de a avea jurisdictie peste ortodocşi de alt neam, creştinii moldoveni care au propria Mitropolie (cu centrul la Iaşi) şi Patriarhie (Patriarhia Română) sunt necanonice și nefondate.

Ar fi extraordinar dacă mitropolitul Vladimir ar cere ertare public de la întregul popor Românesc pentru necazurile pricinuite acestui popor de către el personal și celor la care se supune. Nu uitați că noi Românii avem un Patriarh, un Mitropolit. Prea Fericitul Daniel este patriarhul nostru, ÎPS Petru este mitropolitul Românilor Basarabeni. Nici Patriarhul, nici Mitropolitul nu se implică in biserica Rusă, noi nu ocupam teritorii, nu ne încălzim cu carțile de cult Rusești așa cum au făcuto preoții Ruși cu carțile de cult Românești. De ce nu ne lasă în pace sa trăim independenți la noi acasă. Nu avem bogății dar iubirea de neam e un zid care nu se infiorează de a ta faimă….. Rusia.

Anunțuri